Allerginen reaktio huumeisiin saa opiskelijat menettämään 90% ihosta

Joillekin potilaille on suhteellisen yleistä allerginen reaktio tietyntyyppisiin lääkkeisiin, mutta opiskelija Khaliah Shaw Georgian yhdysvaltalaisesta tapauksesta kiinnittää paljon huomiota bipolaaristen häiriöiden hoitoon käytetyn lääkkeen aiheuttaman reaktion tason vuoksi - antikonvulsantti lamotrigiini.

Khaliahin ongelma alkoi kuukauden kuluttua hoidon aloittamisesta. Varhaisissa oireissa esiintyi ihottumaa, rakkuloita, etenkin silmien ja suun sisällä sekä suurina määrinä jaloissa ja käsissä.

Stevens-Johnsonin oireyhtymä

Aluksi lääkärit päättivät jättää potilaan eristykseen, mutta eivät tunnistaneet hänen vikaa. Vain antaaksesi sinulle kuvan tilanteen vakavuudesta, Khaliah menetti jopa 90% ihostaan, hiuksistaan ​​ja kynsistään. Koko hoitoprosessin ajan hänet rauhoitettiin viiden viikon ajan. Seuraavan kahden viikon ajan nuoren naisen piti oppia suorittamaan perustoiminnot, kuten kävely, istuminen, nousu ja jopa syöminen ilman apua.

On huomattava, että Khaliahilla ei ollut reaktiota vain lääkityksen vuoksi. Itse asiassa tämä niin suurien suhteiden allergia on oireyhtymä, joka tunnetaan nimellä Stevens-Johnson. Tila on erittäin harvinainen ja vaikuttaa ihoon ja limakalvoihin.

Aluksi oireyhtymästä kärsivä potilas saattaa huomata olevansa kylmä, mutta oireet päätyvät myöhemmin ihottumaan ja rakkuloihin pisteeseen, jossa potilaan koko iho kuolee ja syntyy uudestaan.

Mielipiteitä

"Kun tajusin, että kaikki hiukseni olivat poissa, itkin", Khaliah sanoi blogissaan. ”Kun ystäväni tulivat tapaamaan minua, itkin. Kun tajusin, että en pysty kävelemään, itkin. Kun lähdin sairaalasta, itkin. Joka kerta kun tuijon peiliä, itken. Itkistä on tullut minun asiani, koska… en tiedä enää mitä tehdä ”, sanoi opiskelija, joka tiivisti kokemuksen omituisena herätyksenä jonkun toisen kehossa.

Vaikka Khaliah tunnustaa olevansa epämiellyttävä ulkonäkönsä suhteen, Khaliahin mukaan on löydettävä voimaa ja taistelua kohdata ongelma parhaan kykynsä mukaan. Suurin toiveesi tällä hetkellä? Näkynsä täydellisen palautumisen ja tietysti paluun yliopistoon, jossa hän opiskelee kansanterveyttä.

InAb abstraktin kautta